Головна » 2016 » Січень » 9 » Система уроків з української мови на тему "Речення"урок 1 (4 клас)
14:58
Система уроків з української мови на тему "Речення"урок 1 (4 клас)

                                                                    УРОК 1

Тема. Повторення й узагальнення вивченого про види речень за метою висловлювання та інтонацією

Мета: узагальнювати вивчене раніше про види речень за метою висловлювання (розповідні, питальні та спонукальні) та інтонацією (неокличні, окличні); закріплювати навички правильно­го інтонування речень, дотримання логічного наголосу; виробляти вміння впізнавати ці речення в усному мовленні, знаходити їх у тек­сті й складати самостійно, добирати синоніми; виховувати любов до рідної української мови.

Основні завдання уроку

1.Узагальнення вивченого:

—   розповідні речення;

—   питальні речення;

—   спонукальні речення;

—   звертання.

2.Збагачення словникового запасу:

—    добирання синонімів до слів: причаївся, роззиратися, зіп'явся.

3.Підвищення орфографічної грамотності:

—   використання правил орфографії при написанні слів: при­чаївся, роззиратися, зіп'явся.

Обладнання: текст «Знайомства»; довідник «Горішок»; табли­ця «Речення»; портрет Т. Г. Шевченка; ілюстрації з видами Дніпра, Канева, Чернечої (Тарасової) гори.

Хід уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Вступне слово вчителя

—   Діти, ваша однолітка написала про свої вра­ження від мандрівки бабусиним городом. Прочи­тайте текст, чи все вам зрозуміло? Здогадайтесь, хто головний герой розповіді.

                                              ЗНАЙОМСТВО

Підкралась осінь. На бабусиному городі все достигало. Гули бджоли, пахло медом. Яка ж краса навколо!

Хто ж це причаївся між листям? Посеред горо­ду поважно розлігся. У нього була товста. Раптом він розплющив сонні очі та почав роззиратися навколо. Потім підвівся, зіп’явся за свого хвостика і… Спочатку він познайомився з огірочками та біряками. Потім заглянув до цибулі та часника. Не забув він про капустину і морквину.

Та ось сонце пішло на спочинок. Господар теж заховався під листок і заснув.

2. Відповіді учнів

- Мені сподобався текст, але в основній частині ніби щось недоказане.

- На мою думку, речення «Посеред городу поважно розлігся» незакінчене. Незрозуміло, хто розлігся?

- Також незавершене речення «У нього була товста». Певно, товста шкіра.

   Мені б хотілось закінчити речення «Потім підвівся, зіп’явся на свого хвостика і рушив по городу».

   1.ВИСНОВКИ.

-         Отже, кожне речення в тексті повинно бути завершеним, тобто виражати

закінчені думку.

Пригадайте, діти, які бувають тексти за метою висловлювання:

 1. а) розповідні, питальні, спонукальні,

      б) питальні та окличні,

       в) розповідні, питальні

2. Що таке звертання

А)  слово, яке завжди пишеться з великої букви

Б) слово або сполучення слів, що називає того, до кого звертаються,

В) слово або декілька слів, які з’єднані єдиним змістом.

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.

  Робота, якою ми сьогодні займатимемося на уроці, дуже важлива і потрібна для

кожного, хто вивчає українську мову, має бажання правильно висловлюватися.

 Ми повторимо вивчене про різні види речень за метою висловлювання та інтонацією.

ІV. РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ «РЕЧЕННЯ»

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

VІ. ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО.

1.     Фронтальне опитування

2.     Словникова робота.

Учні обирають з тексту «Знайомство» слова, які вони зустріли вперше. До цих слів добирають слова-синоніми.

Причаївся, заховався, принишк.

Розззиратися, роздивлятися, розглядати.

Зіп’явся, підвівся, встав.

3.Робота над спонукальними реченнями

— Зараз ми працюватимемо над спонукальними реченнями, тому що не всі учні вміють відрізнити  спонукальне речення від розповідного. Що  таке спонукання? (Відповіді учнів:

Спонукання — це прохання, коли ми щось просимо у мами чи тата.

Спонукання — це заборона, коли нам дорослі забороняють щось робити.

Спонукання — це порада. Мені бібліотекар радить прочитати ту чи іншу книгу.

Спонукання — це запрошення. Наприклад: «Заходьте до хати, любі гості!»)

Висновки. Отже, спонукальні речення - такі речення, у яких виражається спонукання до дії (наказ, прохання, порада, заборона, запрошення.) Наприкінці спонукальних речень ставляться крапка або знак оклику.

4.Робота з підручником

а)  Виконання вправи 60 (вибіркове списування, розподіл речень за метою висловлювання, інтонацією, виписування речень зі звертаннями).

б)  «На науковій конференції». Захист власних досліджень і висновків про види речення за метою висловлювання та інтонацією (з використанням таблиці підручника, с. 31, за   мате ріалами вправи 61).

в)  Каліграфічна хвилинка (за підручником, с. 32)

г)  Списування із граматичним завданням (За матеріалами вправи 62).

5.     Творча робота

Завдання. Прочитати розповідні речення. Перебудувати їх таким чином, щоб вони стали спонукальними (завдання виконується в групах).

 1-а група (висловити заклик-застереження)

- Не грають діти з вогнем, адже це небезпечно

- Діти, не грайтеся з вогнем — це небезпечно

 

- Читаємо дитячий журнал «Барвінок».

- Читайте дитячий журнал «Барвінок»!

 

2-а     група (висловити прохання)

- Спекла бабуся мені пиріжки з маком.

- Бабусю! Спечи мені, будь ласка, пиріжки з маком.

 

- Дощик рясний поливає мої грядки.

- Дощику рясний, полий мої грядки!

 

3-я  група (висловити побажання)

- Росли діти здорові на радість батькам.

- Ростіть, діти, здоровими на радість батькам!

 

- Спить спокійно синочок.

- Спи спокійно, синочку!

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

- Над якими видами речення хотіли ви б ще попрацювати? Що для вас найлегше, що най­важче?

- Які нові слова ви запам'ятали?

VІІІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 63, завдання 2 і 3.

Переглядів: 560 | Додав: Oksana | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar